terça-feira, 19 de outubro de 2010

Autor da semana: Marisha Pessl #3



A escritora da semana é Marisha Pessl...



Marisha Pessl (26 de outubro de 1977) é uma escritora americana mais conhecida por seu livro Tópicos Especiais em Física das Calamidades.
Pessl nasceu em Clarkston, Michigan. Seu pai, Klaus, um engenheiro austríaco da General Motors, e Anne, dona de casa americana, divorciaram-se quando ela tinha três anos. Mudou-se com a mãe e irmã para Asheville, Carolina do Norte. Pessl teve uma educação de bastante estímulo intelectual. Sua mãe a matriculou em aulas de equitação, pintura, jazz e Francês. Marisha formou-se em 1995 na escola privada Asheville School. Fez aulas na Northwestern University por dois anos antes de se transferir para o Bernard College, onde graduou-se Phi Beta Kappa com grau em Literatura Inglesa.
Após a graduação, ela trabalhou como consultora financeira em PricewaterhouseCoopers, escrevendo em seu tempo livre. Após dois anos frustrados de tentativa em romances, Pessl começou a escrever um terceiro em 2001 sobre o relacionamento entre uma filha e seu controlador e carismático pai. Pessl terminou o romance intitulado Tópicos Especiais em Física das Calamidades, em 2004, sendo publicado em 2006 com ótimas qualificações. Seu livro tornou-se um dos best-sellers do The New York Times e foi publicado em 3 línguas.
O segundo romance de Pessl, Night Film, um "thriller literário psicológico [...] sobre um cinegrafista nova-iorquino que investiga um aparente suicídio", será publicado no outono de 2010.

Essa é uma das minhas escritoras preferidas... adoro o livro dela... acho q de um jeito bem inteligente e direto ela fala muitas verdades... a Blue é uma personagem centrada e decidida, mas q tem todos os medos típicos da idade... queria q todo mundo desse uma olhada nesse livro, tenho certeza q muita gente iria gostar :)

Obra



Blue Van Meer é filha de um importante acadêmico e possui um vocabulário de dar inveja a qualquer escritor. Após a morte de sua mãe, ela e seu pai, Gareth, embarcam numa turnê pelas cidades universitárias, sem se estabelecer num só lugar por mais de um semestre. Isso não faz bem para a vida social de Blue, mas quando eles chegam a Stockton para que a menina possa estudar um ano inteiro, ela faz amizades com um grupo de gênios excêntricos e com sua líder, a professora de cinema Hannah Schneider.



Quotes

"But most critically, sweet, never try to change the narrative structure of someone else's story, though you will certainly be tempted to, as you watch those poor souls in school, in life, heading unwittingly down dangerous tangents, fatal digressions from which they will unlikely be able to emerge. Resist the temptation. Spend your energies on your story. Reworking it. Making it better."
— Marisha Pessl (Special Topics in Calamity Physics)

"Those around you can have their novellas, sweet, their short stories of cliché and coincidence, occasionally spiced up with tricks of the quirky, the achingly mundane, the grotesque. A few will even cook up Greek tragedy, those born into misery, destined to die in misery. But you, my bride of quietness, you will craft nothing less than epic with your life. Out of all of them, your story will be the one to last."
— Marisha Pessl (Special Topics in Calamity Physics)

"Sometimes it takes more courage not to let yourself see. Sometimes knowledge is damaging - not enlightenment but enleadenment. If one recognizes the difference and prepares oneself - it is extraordinarily brave. Because when it comes to certain human miseries, the only witnesses should be the pavement and maybe the trees.
(Gareth van Meer)"
— Marisha Pessl

"May you walk a lighted path. May you fight for truth - your truth, not someone else's - and may you understand, above all things, that you are the most important concept, theory, and philosophy I have ever known."
— Marisha Pessl (Special Topics in Calamity Physics)

"Always live your life with your biography in mind."
— Marisha Pessl (Special Topics in Calamity Physics)

"Dad's Theory of Arrogance--that everyone always assumes they're the Principal Character of Desire and/or Loathing in everybody else's Broadway Play."
— Marisha Pessl (Special Topics in Calamity Physics)

"I remembered what Dad said once, that some people have all of life's answers worked out the day they're born and there's no use trying to teach them anything new. "They're closed for business even though, somewhat confusingly, their doors open at eleven, Monday through Friday," Dad said. And the trying to change what they think, the attempt to explain, the hope they'll come to see your side of things, it was exhausting, because it never made a dent and afterward you only ached unbearably. It was like being a Prisoner in a Maximum-Security Prison, wanting to know what a Visitor's hand felt like (see Living in Darkness, Cowell, 1967). No matter how desperately you wanted to know, pressing your dumb palm against the glass right where the visitor's hand was pressed on the opposite side, you never would know that feeling, not until they set you free."
— Marisha Pessl (Special Topics in Calamity Physics)

"Never try to change the narrative structure of someone else's story, though you will certainly be tempted to, as you watch those poor souls in school, in life, heading unwittingly down dangerous tangents, fatal digressions from which they will unlikely be able to emerge. Resist the temptation. Spend your energies on your story. Reworking it. Making it better. Increasing the scale, the depth of content, the universal themes. And I don't care what those themes are- they're yours to uncover and stand behind-so long as, at the very least, there is courage."
— Marisha Pessl (Special Topics in Calamity Physics)

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